Română English  
     
 
Prima Pagina Despre Noi Servicii Portofoliu Articole Harta sitului Contact   

 

Consultanta
Studii
Proiectare

Teleferice, Teleski
Telegondole
Zapada artificiala
Dezvoltari zone montane

Certificare ISO 9001
Brevet de turism

Experienta
de peste 30 de ani


Linkuri


www.isr.at
Revista internationala de teleferice "INTERNATIONALE SEILBAHN-RUNDSCHAU - ISR"


www.oitaf.org

ORGANIZATIA INTERNATIONALA DE TRANSPORT CU CABLU (O.I.T.A.F.) 


www.interalpin.eu

Interalpin 2007, targ international
pentru tehnologii alpine

Cazare
www.Romania-Turistica.ro

Cazare Pensiuni Hoteluri
Cazare la pensiuni si hoteluri in Romania


www.incdt.ro
Institutul National de Cercetare Dezvoltare in Turism

 

 

Transcablu SRL - Portofoliu
 articole

Telefericele si UE

Incepand cu 4 mai 2004 intra in vigoare si va deveni obligatorie aplicarea Directivei Europene 2000/9 referitoare la instalatiile de transport cu cablu pentru persoane. Romania a adoptat la randul ei aceasta Directiva Europeana prin Hotararea de Guvern 433/2002

Aplicarea acestei directive va afecta nu numai tarile mai sarace din Estul Europei ci si statiunile de schi din Alpi, deoarece reamplasarea si transformarea instalatiilor de transport cu cablu existente nu va mai fi posibila. Printre cei mai ingrijorati de aceasta situatie sunt operatorii de teleferice francezi care declara ca dupa 2004 vom asista la transformari importante pe piata telefericelor si deci si a industriei de turism si de ski

Care sunt noutatile? Toate elementele de securitate ce intra in componenta unui teleferic pentru persoane vor trebui se fie marcate cu semnul CE, fie ca este vorba doar de piese de schimb pentru telefericele existente sau de instalatii nou construite. Cabluri, sisteme de cuplare, roti, role, suspensii, cabine, scaune, balansiere etc., deci aproape toate elementele componente, vor trebui sa poarte marcajul CE, fara de care telefericele nu vor mai putea fi autorizate

Marcajul CE aplicat pe un produs semnifica faptul ca acesta este supus uneia sau mai multor directive si ca el este conform exigentelor impuse de directiva. Un produs asupra caruia s-a emis o directiva si care nu poarta marcajul CE nu va putea fi comercializat in nici una din tarile membre ale Uniunii Europene. Prin urmare, marcajul CE este o conditie necesara si suficienta pentru libera circulatie

In cazul particular al telefericelor, obtinerea marcajului CE pentru elementele de securitate va necesita o omologare care va inlocui diferitele omologari care se executau pana acuma de tarile in care se exportau telefericele

Prescriptiile tehnice din fiecare tara vor fi inlocuite de normele europene armonizate, acestea din urma devenind elementul de referinta comun pentru toate tarile Uniunii

Procedura de omologare a elementelor de securitate va fi de aici inainte aceasi peste tot in Europa: piesele vor fi evaluate de organisme special desemnate de catre tarile membre. Aceasta omologare odata realizata de oricare dintre organisme, va fi valabila peste tot in Europa

De asemenea este important sa mentionam si faptul ca o parte a prescriptiilor tehnice va ramane specifica pentru fiecare tara in parte. Este vorba despre partea din prescriptii care se refera la exploatare, intretinere si la salvarea persoanelor din teleferice. Normele europene ce fac referire la aceste capitole nu sunt cu aplicare obligatorie, dar tarile membre se pot inspira din ele pentru determinarea exigentelor la nivel national. In acest sens, la noi in tara, Ministerul Industriilor si Resurselor a aprobat o serie noua de Prescriptii Tehnice elaborate de specialistii de la I.S.C.I.R., prescriptii care vor intra in vigoare tot in mai 2004

Care sunt consecintele? Costurile pieselor componente ale telefericelor vor fi afectate astfel:

● piesele nou concepute, pentru care diferitele omologari nationale vor fi inlocuite de una singura, europeana, vor avea de castigat, in ciuda costului ridicat al omologarii efectuate de organismul specializat

● piesele existente, care deja au fost omologate de fiecare tara in care au fost comercializate, vor trebui sa fie supuse unei noi proceuri de verificare pentru obtinerea marcajului CE. Cat de amanuntit vor fi verificate, depinde de diferentele in referintele de omologare prevazute in cele doua proceduri

In fapt, toate piesele care se vor produce in serie mare, cum ar fi: dispozitivele de cuplare, scaunele, gondolele sau balansierele vor permite o diluare a costului omologarii mai mare decat in cazul pieselor de serie mica (vehicule pentru telecabine sau instalatii de plan inclinat)

O alta consecinta a directivei va fi standardizarea telefericelor. Chiar daca firmele producatoare vor omologa diferite variante ale unui produs, este greu de presupus ca personalizarea telefericelor va mai putea ajunge atat de departe ca pana astazi. In orice caz nu la un acelasi pret

In ceea ce priveste procedurile de autorizare din punct de vedere tehnic, indiferent de tara, va aparea o simplificare majora. Vor fi verficate de catre organele de verificare nationala numai instalatiile in ansamblu si amplasarea lor in teren, validarea pieselor componente fiind data de marcajul CE

Dosarele tehnice ce se vor intocmi pentru obtinerea autorizarii vor fi deci mult simplificate

Toate modificarile ce se vor aduce telefericelor existente vor fi supuse de acum inainte directivei, respectiv toate piesele care se vor (re)monta vor trebui sa poarte marcajul CE. Or, pentru instalatiile “la mana a doua” se pune intrebarea “cine isi va permite sa aplice marcajul CE”?

PETRE POPA

Sus

 

 
Dipl. -Ing.
Petre POPA -jr
 

  Copyright 2002 SC Transcablu SRL

  • Produs de NetBiz